Bakom scenerna på kapitel 2: Tjuven

Kapitel tre är snart färdigt att läggas upp. Men först en ny episod av ”Bakom scenerna” Yay!

Detta inlägg inehåller spoilers om kapitel 2 så om du inte läst det så… läs det nu HÄR.

Har du läst? Okej då kan vi gå vidare!

Jag känner att alla hjältar måste ha en fiende. Så varsågod Lizzy! Här får du din fiende!
Välkommen Prim!

Till skillnad från förra gången så kan jag absolut berätta varifrån jag fick min inspiration.

Jag har alltid älskat ondingar i filmer. Allt från Harley Quinn, Team Rocket och Loki till Magica de Hex.
Jag ville skapa en egen skurkkaraktär som var något av en nörd. Typ en person som läst för många serietidningar, alltid hejat på de onda eftersom de har coolare stil och sen bestämt sig för att bli en superonding själv.
Jag ville göra Prims karaktär väldigt paradoxal. Hon vill vara ond somtidigt som hon är söt, rosa och fluffig.
Jag inspirerades av typiska prinsessklänningar, japanskt lolitamode och skönhetsidealet från 20-talet. Med de stora markerade ögonen och de små munnarna.

Temat för detta kapitel var olika skurkklyschor från cartoon och serievärlden (så som dramatiska ”origin stories”) men också sagor. Jag hade väldigt kul när jag ritade in Prim i de olika sagovärldarna. (Japp, Starwars är en saga 😉 )

Jag testade även lite nya tekniker i denna del så som att använda mig mer av foton och låta det synas så som på bilden under.

Och sen experimenterade jag med olika färgskalor till de olika karaktärerna (ja, alla två!)
Jag har alltid tänkt att Lizzys kläder ska följa lite samma mönster och färger jämt och att hennes bakgrunder ska vara grå.
Att Prim skulle vara rosa var självklart. Jag menar rosa är den sötaste färgen och även.. ja, den bästa färgen! 🙂
Det kändes väldigt fel när jag försökte göra Prims bakgrunder grå. Det kändes helt out of character. Så hennes bakgrunder blev också rosa. Jag får se hur jag utvecklar detta med olika färgskalor i framtiden… Är inte säker ännu på hur jag ska göra med det. Only time will tell, oh yes.

Jag hoppas ni gillade Prim. Hon kommer dyka upp snart igen! 🙂
Storyboard! Som jag skrev i förra bakomscenerna inlägget så kände jag att det blev lite rörigt att hålla allt i huvudet så nu testade jag att göra storybord.

Här under kan ni se min extremt fula, kladdiga storyboard. Gud, borde jag ens visa detta? Gahhh!! Men lets keep it real.

En storyboard kan faktiskt få vara ful. Bara jag vet vad jag menar.
”Men Maaaagic! Är det där ett monster ritad av en treåring?”
Magic: ”Shut up!!!”

Det blev ju rätt bra sen ju!

Jag fick tipset om att använda mig av postitlappar när jag gjorde min storyboard. Det var ett mycket bra tips! Postitlapparna hjälpte mig att kunna flytta rutor, omplacera händelser och fixa om vartefter. Rekommenderas!

Var på er vakt för kapitel 3 är snart uppe! Se upp, det kan smyga sig på er när som helst 😉

Kram Magic.

2 thoughts on “Bakom scenerna på kapitel 2: Tjuven

  1. Alltid så intressant att se tankarna och arbetet bakom någonting tycker jag. Väldigt kul inlägg. 🙂 Det där med foto tänkte jag inte alls på när jag läste själva kapitlet, det var en riktigt häftig teknik. 🙂 Prim är så söt att jag önskar hon fanns som collector’s doll haha. Kanske i framtiden? 😉 Post it lappar är väldigt användbara, gillar själv att använda det 🙂 Längtar tills nästa del!

    Like

    • hej Nessie!
      Tack så mycket! ja, det är kul för mig också att dokumentera allt på vägen 🙂
      Ah, bra att du inte tänkte på det. Det betyder ju att fototekniken ändå flöt in.
      Ja, jag ska experimentera mer med det. 🙂
      Åh, jag skulle vilja ha dockor av både Prim och Lizzy. Kanske kan skulptera några och 3D printa? 😉 Fast då måste jag vara bra på att skulptera först… 😛
      ja, postit tekniken är så praktiskt!
      tack! Den kommer förmodligen imorgon! 🙂

      Like

Leave a Reply

