Bakom scenerna på kapitel 1: Spöket.

I detta inlägg tänkte jag berätta om processen att skriva första kapitlet ”Spöket”.

Jag hade tänkt börja med var jag fått inspiration till denna serie. Problemet med detta upplägg är dock att jag verkligen inte vet. ^_^;; Den växte fram så otroligt gradvis i mitt huvud. Jag tänkte, skissade, sov, skissade, åt, gick ut, kom hem, skissade, drack juice… okej, detta var inte så värst spännande.. Sorry.

Lets try again!

Grundtanken var i alla fall att jag ville göra en serie byggd på min blogg om det övernaturliga MissMagicGirl. Jag ville fantsiera vidare om myter, väsen och sägner jag läst om och göra det till en följetång. Jag har själv läst och nördat in mig på det övernaturliga sedan tidig tonår och ville ha en hjältinna som gjort detsamma.
Samtidigt så ville jag inte att min huvudperson skulle veta allt och vara beredd att möta vad som helst. Därifrån fick jag idén att Lizzy har läst om det övernaturliga hela sin uppväxt men aldrig stött på det i verkligheten.
På det sättet kan du, jag och Lizzy utforska det okändas värld tillsammans. Yay?

Oki, då har vi typ pratat om min inspiration… Låt oss titta på mina första skisser av Lizzy istället. 🙂

Som ni ser ovan så är hon inte lik sig alls. Okej, kläderna är lite lika men thats about it.
Jag hade ursprungligen tänkt mig att Lizzy själv skulle vara en övernaturlig varelse (med horn!) men skippade den idén på grund av att den… ja, inte var det bästa som hänt. ^^;

Jag hade även tänkt att rita hela denna serie för hand i bläck. Men sen kände jag att det skulle bli för krångligt och för det andra så känns det som att en comic med lite färg i blir snyggare. (Hej roliga hårfärger!).
Slutligen bestämde jag mig för att ha karaktärerna i färg och bakgrunderna i gråskala och arbeta på datorn. Jag tyckte det var ett bra sätt att göra eftersom jag kan ha detaljerade bakgrunder när det behövs men ändå behålla fokuset på karaktärerna. (OMG! Så djupt!)

Lizzys hus var inspirerad av Kungsgatan 30 i Stockholm. Jag har alltid gillat den porten. Den ser så magisk ut. Som en portal till en fantasyvärld mitt i city. Jag ser alltid framför mig att jag skulle kunna gå in där och hitta mystiska, dammiga rum med uråldriga böcker och ett och annat spöke ^^;; (I verkligheten är det kontor där tror jag men… Hysch! Det låtsas vi inte om!)
Så jag använde den vyn som referens till bilden när Lizzy sitter utanför sitt hem.
Jag tänker mig att bakom den stora porten så har Lizzy flera våningar med ett ockult bibliotek och en mystisk vind med skelett av legendariska djur. 🙂

Vad det gäller den del av den ockulta samlingen som man får se så ville jag ha med lite saker jag bloggat om. Så som en voodoodocka, ett alienhuvud och en hemsökt docka.

Så vad använder jag för ritprogram då? Jo, GIMP! GIMP är typ som en gratisversion av photoshop. Vilket är bra, för photoshop = dyrt! *Magics plånbok gråter av att bara höra namnet*
GIMP är väldigt bra när man kommit in i det tycker jag. Det är bra att måla i och sammanfoga bildrutorna och lägga in texten med. Allt jag behöver med andra ord. 🙂

Jag brukar skissa upp karaktärerna för hand. Typ såhär:

Sen scannar jag in bilden och färglägger och gör alla skuggor oså i Gimp. 🙂
Som ni ser på den färdiga rutan under:

Så det var en liten inblick bakom scenerna! Bakom ridån! Bakom slöjan av mysterium osv.

Eftersom detta är min första comic (förutom den där comicen vi inte nämner….) så lär jag mig fortfarande. Det jag lärde mig när jag gjorde detta första kapitel var att det hade varit bra med en storyboard istället för att bara hålla hela kapitlet i huvudet.
Så storyboard är något jag arbetat med när jag gjort kapitel två. Mer om det nästa gång!

Lizzys äventyr fortsätter denna vecka! Närmare bestämt på onsdag 🙂

Cheers!

2 thoughts on “Bakom scenerna på kapitel 1: Spöket.

Leave a Reply

